Otizmli Çocuklarda Ekolali
Merhabalar;
Bugün konumuz ekolali. Sizlere
ekolali nedir ? Kaç çeşit ekolali vardır? Ve ekolaliyi nasıl söndüreceğiz
bunları konuşacağız.
Çok basit tabiri ile ekolali özel gereksinimli bireylerde görülen konuşma
tekrarıdır. Aslında 2-3 yaşına kadar her çocuk çevresinden duyduğu
kelime ve sesleri tekrarlama eğilimindedir ancak bu durum ilerleyen yıllarda
iletişime zarar verecek düzeyde devam ederse ekolali tanımına karşılık
gelmektedir. 3 yaşına
gelindiğinde ekolalili çoğu çocuk çok hafif düzeyde belirti gösterebilir.
Ekolalik konuşmalar; duyulan ses,
kelime, cümle, ritim veya şarkının aynı şekilde tekrar edilmesine dayanır.
Sözel bir uyaranı olduğu gibi yansıtma da denilebilir.
Özellikle otizmli bireylerde görülür
ancak farklı birkaç farklı sendromda ve
afazilerde de ekolali eşlik edebilir.
Ekolali "anında" ve
"gecikmiş" olarak ikiye ayrılır. Anında ekolalide, birey duyduğu
sesleri duyar duymaz aynen tekrar eder. Gecikmiş ekolalide ise bu tekrar
duyulan seslerden çok sonra oluşur. Birkaç hafta önce dinlediği bir şarkıyı söyleyebilir
ya da iki gün önce anne ve babasının evde yaptığı tartışmayı sınıfta
yineleyebilir, hem de bireylerinden kendi ses tonuyla. Bu süre oldukça
değişkendir.
Genel olarak ekolalili işlevsiz bir dil
özelliği gibi algılansa da Anında ekolali etkileşim içerdiği
için fonksiyoneldir ve bir çeşit iletişim girişimidir. Siz bir şey
söylediğinizde anında ekolali yaparak cevap veren çocuğa en azından konuşma
anında sıranın kendinde olduğunu biliyor olduğunu düşünmeyi tercih ederim.
Bunun yanı sıra çocuklar anında ekolali yaparak
yetişkin tarafından başlatılan tanıdık sözlü rutinleri tamamlamak
için ekolali yapabilirler. Mesala sınıf içinde puzelle tamamalamayı
başardığında “ o bravo” sözcüğünü kendiliğinden söyler. Aslında duymaya
alıştıkları sözcükleri yansıtan tekrarlayan davranışlardır bunlardır. Bu sözlü
tamamlamadır.
Bazen
çocuklar anında ekolali yaparak bilgi sağlamaya çalışabilirler. Ancak burada
noktaları birleştirmekte zorlandıkları için soruya karşılık gelen bir şarkıyı
veya daha önce duydukları bir sözü
tekrarlayabilir. Örneğin “açıktın mı” diye sorulduğunda çok sevdiği bir
yiyeceğin reklam repliğini tekrar edebilir.
Gecikmiş ekolali ise etkileşimli değildir
ve iletişim amacı taşımaz. Çocuk aniden
ortamda hiçbir bağlam yokken geçmişte televizyondan yada başkalarından duyduğu
sözcükleri tekrarlayabilir. Bu davranış kendini uyarıcı olabilir. Bazen çocuk
görsel alanında ki bir nesne , kişi veya faaliyet tarafından tetiklenir ve
durum ilişkilendirmesi yapar Örneğin, yolda yürürken önünden geçtiği marka görürse, reklamlarda ki şarkısını
söyleyebilir . Çocuk , normal bir sesle yanıt vermeden önce aynı cümleyi kendi
kendine birkaç kez yumuşak bir şekilde söyleyebilir.
Bazen de otizmli çocuklar
özdenetimlerini sağlamak için ekolali yaparlar. Bağırmak yok, vurmak yok gibi.
Yada ellerini yıkamak istiyorsa , kendine “Suyu aç. Sabun kullan. Ellerinizi
durula. Suyu kapat. Kuru eller. Gibi sözleri tekrarlayarak bu beceriyi yerine
getirebilirler.
Fonksiyonel olmayan gecikmiş ekolali durumunda, etkileşim
temelli terapilere başlamak harika bir nokta olabilir.
Çocuğunuzun bu ekolalik konuşması, yönlendirilmiş uygulama ile
daha tipik ve işlevsel hale gelecektir.
Dahası, kendini sakinleştirmek için kelime öbekleri ve sözcükler
kullanmak her zaman problemli davranışlara daha
iyi bir alternatiftir .
Çoğu durumda ekolali tedavisi,
iletişim kurma, dil öğrenme veya dil pratiği yapma girişimidir.
Ekolali, dil gelişiminin doğal bir
parçasıdır. Tamamen önlemek her zaman iyi bir fikir değildir. Çocuklarda kalıcı
ekolaliyi önlemek için, ebeveynler neler yapmalıdırlar.
- Ekolaliyi
azaltmak için yapılacak en iyi şey çocuğu çok iyi değerlendirerek,
ekolaliyi hangi durumlarda yaptığını belirlemek gerekir. Çocuğunuzu
ve ilgi alanlarını gözlemleyin - Çocuğunuzu izleyin ve
ekolali kullanırken ne yaptığını ve nereye baktığını görün. Bir şeye
mi bakıyor, bir nesneye mi dokunuyor, dikkatinizi çekmeye çalışıyor, bir
soruyu mu yanıtlıyor, tek başına mı oynuyor? Mutlu, sinirli, üzgün,
heyecanlı mı görünüyor. Bu gözlemler, çocuğunuzun ekolali kullandığı
bağlam hakkında size ipuçları verir.
- Eğer
çocuk ekolaliyi dikkati üzerine çekmek amacıyla yapıyorsa bu durumda
çocuğu duymazlıktan gelmek en doğru yaklaşım olur. Ekolali yaptığında
duymazlıktan gelip, dili işlevsel kullandığında onunla iletişime geçmek
ekolalinin azalmasına doğru kullanımlarının artmasına yardımcı olacaktır.
- Eğer
çocukta ekolali stereotip davranışa dönüşmüşse burada ekolaliyi kullanma
nedeni daha çok kendini rahatlatmak, duyusal problemlerle başa çıkmak için
olabilir.
- Günlük söz kalıplarını aile
içinde yoğun olarak kullanıp çocuğunuzun kullanması model olabilirsiniz.
Bunun için resimli kartlar da kullanabilirsiniz. Örneğin güne başlarken
üzerinde doğan güneşin olduğu bir kart kullanıp çocuğa gösterip
"Günaydın." diyerek çalışabilirsiniz. Çocuğunuz kartı görüp
"Günaydın!" demeye başladıktan sonra kartları çekerek, yani
artık göstermeyerek, çocuğunuzun uyanınca "Günaydın." demesini
sağlayabilirsiniz. Bu "Günaydın!" işlevsel konuşmaya ilk adım
olabilir.
- Yakın çevrenizde "Hadi
baba de. Hadi araba de. " gibi
yönergelere çocuğunuzun maruz kalmasını engelleyebilirsiniz. Bu en önemli
etkendir. Engel olduğunuz her yönerge ekolaliyi biraz daha geriletir.
- Sade
ve tutarlı dil kullanımı; jest, mimik ifadeleri ile beden hareketlerinin
basit ve anlaşılır olması, kullanılan kelime sayısının minimum düzeyde
tutulması, yönerge verilirken basit ve anlaşılır olması, sakin bir ses
tonu ile konuşmak gerekir. Çocuk ile iletişim kurmak için çocuğa bir
fırsat tanınmalı, sözel iletişimdeki olumsuz kullanımların görmezden
gelinmesi, sosyal ortamlarda model olunması, çocuğa yardımcı olmak için
yapılacaklar arasındadır
- Çocuğunuza Etkileşim temelli ve
bütüncül olmayan öğretim
yöntemleri yerine tamamen taklide
dayalı bir öğretim yöntemi uygulanıyorsa evde taklit etme çalışmaları
yapıyorsanız şunu
uygulayabilirsiniz: Çocuğunuzdan "hav hav " sesini almak
istiyorsanız "hav hav
de!" demek yerine, "köpek hav hav “ der. gibi cümlenin
içinden hedef sesi çekmesi gereken yönergelerle çalışabilirsiniz. Burada
çocuğunuz cümlenin içinden hedef sesi çekip seslettiğinde bu işlevsel bir
konuşma/tepki olur.
- Ama siz "köpek nasıl ses
çıkarır?" dediğiniz anda çocuğunuz "köpek nasıl ses çıkarır?"
diye tepki verirse ki verebilir bu noktada sabırlı olun çocuk size
mesajını zaten iletti, bu yüzden farklı bir şekilde tekrar söylemesine
gerek yok. bu
tepkiyi görmezden gelerek doğru olan sese model olmak önemlidir. "köpek hav hav diye ses
çıkarır evet. Aynen böyle, hav hav
." gibi..
Model
olan cümlelerinizde istediğiniz ses ya da kelimeyi vurgulamak da
önemlidir. "Köpek hav hav diyor." derken "hav hav"
sesini yüksek sesle ya da farklı ses tonuyla söyleyebilirsiniz.
ona bu durumda ne
söyleyebileceğini gösterdiğiniz için, bir dahaki sefere aynı fikri iletmek
istediğinde cümlenizi kullanabilir.
- Söylediklerini dikkatlice dinlemek
- Çocuğunuzun kullandığı kelimeleri dinlemek
önemlidir. Söylediklerinizi tam olarak tekrarlıyor mu yoksa biraz
değiştiriyor mu? Bir videodan, okuldan veya başka bir yerden duyduğu
bir şeyi tekrarlıyor mu? Çocuğunuz yankılanmadan hemen önce ne
söylendi? Dikkatlice dinlemek, çocuğunuzun ne anlatmaya çalıştığı
hakkında size daha fazla ipucu verecektir.
- Beklemek, konuşmadan -
Çocuğunuzla etkileşiminiz sırasında asla durmaz ve beklemezseniz, birçok
ince ipucunu kaçırırsınız ve çocuğunuzun size mesaj göndermek için çok
fazla fırsatı olmaz. Çocuğunuzun size bir mesaj göndermesini sabırla
beklemek, onun mesajının sizin için önemli olduğunu bilmesini de sağlar.
Birlikte etkileşim
kurduğunuzda çocuğunuzu gözlemleyerek, dinleyerek ve bekleyerek, çocuğunuzun
size anlatmaya çalıştığı şey hakkında birçok ipucu
toplayacaksınız. Gözlemleriniz, onun yalnız oynadığını ve ekolali ile size
bir mesaj göndermediğini ortaya çıkarabilir. Ancak bu gözlemleriniz sonuç
verirse mesajının ardındaki anlamı
anlamanıza yardımcı olacaktır.
Araştırmalar,
ekolali kullanan çocukların, yetişkinler öncülüğünü takip ettiğinde fayda
sağladığını göstermiştir.
Yetişkinler etkileşimi
birçok soru ve komutla yönlendirdiklerinde, ekolalik çocuklar neyi
yankıladıklarını anlamadan yetişkinlerin söylediklerini hemen tekrar etme
eğilimindedirler. Bununla birlikte, yetişkinler çocuğun liderliğini takip
ettiğinde, çocukların daha anlayışlı olduğunu gösteren mesajlar gönderme
eğilimindedir.
Ekolali için genellikle
“işaret-duraklama noktası” adı verilen davranışsal bir müdahale kullanılır. Bu
tedavide terapist ekolali çocuktan bir
soruyu doğru cevaplamasını ister ve cevap zamanı geldiğinde ona işaret edeceğini
söyler.
Ardından terapist, “Adın ne?” gibi
bir soru sorar. Kısa bir aradan sonra, çocuğun cevap vermesini ister. Ayrıca
doğru cevabı içeren bir ipucu kartı tutarlar.
Doğru yaklaşım, doğru
tutum ve davranışlar, sürecin daha hızlı ve etkili ilerlemesi için
kolaylaştırıcı olabilmektedir. Ayrıca çocuğun çevresindeki kişilerin bu konuda
çocuğa yardımcı olabilmeleri için atacakları en önemli adım, sabırlı
olmalarıdır.
Sevgiyle kalın…..