Ölçme - Değerlendirme
GELİŞİMSEL TESTLER
ANKARA GELİŞİM TARAMA ENVANTERİ (AGTE)0-6 yaş arasındaki çocukların gelişimsel açıdan değerlendirilebilmesi amacıyla uygulanan bir envanterdir. Çocukların, 0-3 aydan başlayarak, 48-72 ay dilimine kadar aylık periyotlarla; dil gelişimi, zihinsel becerileri, küçük-kas gelişimi, büyük-kas gelişimi, sosyal gelişimi ve öz bakım becerileri tek tek incelenip gözlenerek puanlanır. Ankara gelişim tarama envanteri (AGTE), bebek ve çocukların gelişimi ile ilgili derinlemesine ve sistemli bilgi sağlayan bir değerlendirme aracıdır. | DENVER II GELİŞİMSEL TARAMA TESTİDenver II, 0-6 yaş arasındaki, sağlıklı görünümde olan çocuklara uygulanmak üzere düzenlenmiştir.Çocuğun yaşına uygun becerilerini değerlendiren bu test;
| GOBDÖ-2-TVGilliam Otistik Bozukluk Derecelendirme Ölçeği-2 otistik bozukluğu karakterize eden davranışlar sergileyen 3-23 yaşlar arasındaki bireylerin farklı amaçlar (tarama, tanılama, eğitim vb.) için değerlendirilmesini sağlayan bir derecelendirme ölçeğidir.GOBDÖ-2-TV; Stereotip Davranışlar, İletişim ve Sosyal Etkileşim ile ilgili olmak üzere spesifik, gözlemlenebilir ve ölçülebilir davranışları içeren maddelerin yer aldığı üç alt ölçekten oluşmaktadır. Her alt ölçekte 14 olmak üzere GOBDÖ-2-TV’de toplam 42 madde yer almaktadır. Maddeler görüşe dayalı dörtlü bir derecelendirme ile puanlanmaktadır. GOBDÖ-2-TV’de ayrıca 3 yaşından önce gelişimsel gecikmeyi sınayan Ebeveyn Görüşmesi formu ve birey hakkında daha detaylı bilgi almayı amaçlayan açık uçlu sorular yer almaktadır. |
OBJEKTİF TESTLER
METROPOLİTAN OKUL OLGUNLUĞU TESTİMetropolitan Okul Olgunluğu Testi, okula yeni başlayan birinci sınıf çocuklarının yönergeleri anlamaya hazırlıklı olmalarını sağlayacak olan özellikleri ve başarılarını ölçmek üzere hazırlanmıştır. Her alt test uzman kişi tarafından sözlü olarak verilen yönergeye göre çocuğun işaretleyeceği ve kopya edeceği resimlerden meydana gelmiştir. | FROSTİG GÖRSEL ALGI TESTİGörsel algı, görsel uyaranları tanıma, ayırt etme ve daha önceki deneyimlerle ilişkili olarak yorumlama yeteneğidir. Görsel algı hemen her davranışımızda bulunmaktadır. Görsel algılama problemleri; belirleme, ayırma, hatırlama, görsel duyuyu yorumlama eksikliklerinden kaynaklanır. Bu durum çocuklarda geometrik şekilleri yapamama, şekil- zemin karıştırma, nesneleri değiştirme ve yönlendirmedeki eksikliklerle ortaya çıkar. Görsel algı gelişimini değerlendirmeye yönelik dünyada sıklıkla kullanılan testlerden biri Frostig’dir.Frostig Görsel Algı Testi ile özellikle özel öğrenme güçlüğü olan çocukların görsel algılarını saptamak mümkündür. Test; çocuklardaki görsel algı problemlerini ve derecesini saptamak, uygun akademik programa karar vermek amacıyla da kullanılmaktadır. | PEABODY RESİM-KELİME TESTİÇocuklarda alıcı dil becerilerini, kelime dağarcığını ve resimlerle kelime(kavram) gelişimini belirlemek için kullanılan bir performans testidir. 2-12 yaş arasındaki çocuklara uygulanır. Test, 8 yaşından küçük (A formu-100 madde) ve 8 yaşından büyük (B formu-150 madde) olmak üzere iki farklı formdan oluşmaktadır. Çocuğa kartın üzerindeki dört resimden söylenilene uygun resmi göstermesi istenir. Doğru gösterdiği resimler puanlanır. Kronolojik yaşına göre çocuğun alıcı dil yaşı belirlenir. Test sonucuna göre dil gelişimiyle ilgili önlem alınması veya dil gelişiminin önerilen çeşitli yollarla zenginleştirilmesi sağlanır. |
BENDER GESTALT GÖRSEL MOTOR ALGILAMA TESTİHer biri ayrı bir kart üzerinde olan 9 şekilden oluşan test ile motor algılama, olsı nörolojik bozulma ve duygusal uyum değerlendirilmektedir. | BENTON GÖRSEL BELLEK TESTİGörsel dikkat testidir. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu şüphesi olan çocuk ve yetişkinlerde kullanılır. |
ZEKA TESTLERİ
WISC-RWISC-R 6-16 yaş arası çocuk ve ergen bireylere uygulanan çoklu bir zihinsel performans değerlendirme envanteridir. WISC-R bir zeka ölçüm testinden çok bireyin profilini değerlendirme olarak görülmelidir. Profil değerlendirme, bireyin zayıf yanları ile güçlü yanlarının eşit olarak değerlendirilmesi ilkesine dayanmaktadır.Zeka bireyin sayılarla ölçülen zihinsel kapasitesi değildir. Zeka daha çok bireyin çevrede karşılaştığı sorunlara karşı çözüm geliştirebilme becerisidir. Bu yüzden WISC-R çocuğun veya ergenin o an test içinde gösterdiği performans olarak hesaplanır. Bu hesaplama yapılırken bireyin birden fazla alanda karşılaşabileceği sözel ve performans becerilerini ölçen 12 alt-test kullanılır. Bu testler kısaca; deneyim sonucu edindiği bilgi, çevresindeki nesneleri tanıma ve ilişki kurma, dikkatini sürdürme, sosyal muhakeme, anlık hafıza, görsel organizasyon, psikomotor hız, bilgiyi analiz ve sentez edebilme becerilerini bir bütün olarak ölçer. | STANFORD-BİNETGünümüzde en çok kullanılan ve zeka testlerinin ilki olarak kabul edilebileceğimiz zeka değerlendirme envanteri Stanford-Binet Zeka testidir. Stanford-Binet testi zihinsel gerilik veya eğitim yönelimlerinin anlaşılması için en çok kullanılan klinik envanterlerden biridir. Diğer zeka testleri gibi uygulanması yaklaşık 1,5 – 2 saat sürmekte ve konusunda deneyimli bir psikolog veya psikolojik danışman tarafından uygulanmalıdır. WISC-R’dan farklı olarak testin uygulanabilir yaş aralığı daha geniştir. Bu test 2-18 ve yetişkinlik dönemi yaş aralığındaki tüm bireylere uygulanabilir.Cattel 2A Porteus Labirentleri |
KİŞİLİK TESTLERİ
MİNESOTA ÇOK YÖNLÜ KİŞİLİK ENVANTERİ (MMPI)
MMPI-2 – Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri kapsamlı bir kişilik testidir. En önemli özelliği kişilik bozukluklarını da ölçümleyebiliyor olmasıdır. Sonuçları klinik doktor tarafından onaylanır. Psikolojik sorunları ortaya koyması açısından çok farklı bir testtir.